meer info illustratie
Verken de site aan de hand van een patiëntenprofiel
Profiel 1 Profiel 2 Profiel 3 Profiel 4

Papegaaien

Door een woord of een paar woorden van de patiënt letterlijk te herhalen, wordt hij uitgenodigd om er iets meer over te vertellen.

  • Patiënt: ‘Ik heb het vooral moeilijk met stresssituaties.’
  • Hulpverlener: ‘Stresssituaties…’

Parafraseren

Door kort te beschrijven wat de patiënt juist heeft gezegd, maar dan in iets andere woorden geef je aan dat je interesse hebt voor wat de patiënt zegt. Op deze manier kan je ook nagaan of je alles goed hebt begrepen.

  • Patiënt: ‘Ik wil wel graag stoppen met roken want ik heb een aantal jaar terug een hartinfarct gehad, maar ik denk niet dat het me lukt.’
  • Hulpverlener: ‘Je overweegt om te stoppen voor je gezondheid, maar je weet niet meteen hoe je er aan kan beginnen.’

Positief herstructureren

Wanneer de patiënt eigenschappen van zichzelf als negatief aanbrengt, kan je deze positief herkaderen. Dit is vooral nuttig als je patiënt veel negatieve uitspraken doet over zijn gedrag.

  • Patiënt: ‘Ik heb wel al 20 keer geprobeerd om te stoppen. En het lukt me nooit!’
  • Hulpverlener: ‘Het lijkt mij dat je een echte doorzetter bent.’

Denk er aan dat er niet één juiste manier bestaat om een consult aan te pakken. Voel je als hulpverlener vrij om met de verschillende gesprekstechnieken aan de slag te gaan en uit te proberen wat voor jouw patiënten werkt.

Klik hier om terug te gaan naar de startpagina


volgende